Tyll Forest

Tyll Forest

2020. október 21., szerda

Tyll Forest: 206

 


Tulajdonképpen semmi érdekes nem volt a fickóban, kivéve talán a robusztus testalkatát. Amikor megláttam, épp a pultot támasztotta abban a külvárosi kricsmiben, ahol a betérő vendégek többségének az IQ-ja kb. a fele a vérnyomásuknak. Mivel ezek a népek általában csak olcsó sörön éltek, így ez a szám nem volt túl magas. Nem akarok nagyképűnek tűnni, hiszen én sem vagyok épp egy észlény, ahogy a tag sem tűnt annak első blikkre. A Frosty nem éppen az értelmiségiek gyülekezőhelye volt.

 Ő is sört ivott éppen, s minden korty után olyan pofát vágott, mint akit szájba hánytak. Aki ismeri annak a kricsminek a sörét, az ezt tökéletesen megérti. Valójában ez egyfajta perverzió lehet, hogy mégis olyan sokan isszák, no meg az alkoholizmusnak az igénytelenebb verziója. Mert ugye máshogyan alkoholista a csóringer segédmunkás, és megint másképp az orvos, aki a hivatásával járó feszkót egy jobb bárban vezeti le valami menő whiskyvel vagy konyakkal a kezében, miközben háttérzeneként kellemes jazz-sztenderdek szólnak, nem pedig a külvárosi alkeszek károgás-szerű beszélgetése, röhögcsélése, amit a legjobb indulattal sem lehet intelligens társalgásnak nevezni. Végül is mindkettőnek a mája bánja, plusz egyéb szervei. No, de mindegy, nem is erről akartam írni.

 Szóval ő is itta a borzalmas sört, amit a törzsközönség frappánsan csak „magzatvíz”-ként emlegetett, utalva annak zavarosságára és langyosságára. Mivel nem volt más dolgom, és mivel a többieket már gyakran láttam itt, őt viszont most először, figyelni kezdtem. Észrevettem, hogy amikor letette a pultra a korsóját, megnézett valakit találomra, aztán, mindig belefirkantott valamit az előtte heverő noteszba. Valamit hümmögött is hozzá, aztán visszatért a söréhez.

 Gondoltam, nem követek el semmi zavarót, ha odamerészkedek, és beszédbe elegyedek vele. Csak amikor közelebb mentem, akkor tudatosult bennem, hogy a fickó legalább két méter és megvan vagy százötven kiló. Ez egy ilyen helyen persze nem sokat jelent egy alkalmi kocsmai bunyó során, ugyanis ha kitör a gebasz, errefelé nem úriemberek módjára harcolnak, nem válogatnak az eszközökben. De ez a fickó valahogy más volt, mint a többiek, nem csak a testalkatát illetően. Közelebbről már észre lehetett venni azt a csillogást a szemében, ami a tanultabb emberek szemében van. Erre a csillogásra nem vont opálos hártyát az elfogyasztott alkohol, mint a vendégeknél általában.

 Bár görnyedten állt a pult mellett, még így is egy jó fejjel magasabb volt nálam. Jöttömre sem húzta ki magát, ahogy hasonló helyzetben szokták, csak rám emelte a tekintetét, s a szürke szempár úgy mért végig, mint egy beléptető szkenner valami fontos helyen. Rögtön bele is firkantott valamit ismét a noteszbe a szokásos hümmögés kíséretében.

 – Bocs, hogy zavarok, csak látom, hogy valamit irkál. Esetleg valami ellenőr vagy italkritikus? Vagy talán író?

 Elvigyorodott. Szeme körül nevetőráncok erdeje jelent meg, ami remekül passzolt ritka, őszes hajához. Amikor megszólalt, a hangja olyan öblösen szólt, mint ha egy üres tartályból szólna.

 – Nem gondolnám, hogy italkritikusok ilyen helyekre járnának. Na, az írók már annál inkább!

 – Ezek szerint író? Eltaláltam?

 Megcsóválta busa fejét. Lassan, nagyon lassan. Volt ebben a mozdulatban valami nyugtalanító.

 – Tudom, hogy pofátlanság, de megkérdezhetem, mit ír a noteszbe? Látom, rólam is írt valamit. Ha nem író, akkor esetleg valami tanulmányt folytat?

 Belekortyolt ismét a sörébe, amivel a korsó ki is ürült. Először azt vártam, hogy megereszt egy böfögést, de nem tette. Ehelyett összehajtotta a noteszt és a belső zsebébe csúsztatta. Kiegyenesedett, amitől úgy éreztem, mint ha egy torony nőtt volna ki előttem a padlóból.

 – Úgy is mondhatnánk, igen. Egyfajta tanulmány. A hobbimhoz. Kíváncsi esetleg arra is, hogy mi az?

 Nem tagadom, kíváncsi voltam. Az az igazság, hogy jobb napokat is láttam, és én sem voltam mindig ilyen külvárosi krimók törzsvendége. Üdítő színfolt volt egy ilyen különös ember feltűnése.

 – Nos, kíváncsi vagyok. Persze, csak ha nem sértem meg vele. Elvégre a maga dolga, hogy miket irkál abba a noteszbe. Csak tudja, nem minden nap lát az ember ezen a helyen egy olyan fickót, aki ír valamit.

 Felnevetett. Elővette a noteszt és lendületes mozdulattal odaadta nekem. Vonakodtam elvenni, aztán mégiscsak győzött a kíváncsiságom.

 – Biztos? – kérdeztem felpillantva rá, mintegy engedélyt kérve, hogy kinyithassam.

 – Ha nem volna az, nem adtam volna a kezébe. Nosza! Lessen bele nyugodtan!

 Kinyitottam. A sárgás lapokon számok voltak felsorakoztatva listaszerűen. A számok mellett idegen szavak, valószínűleg latinul, amit nem értettem. Pontosan kétszázhatig tartott a listaszám, kétszázhat, s minden szó mellett egy pipa. A lista összes eleme ki volt pipálva.

 – Bolond legyek, ha értem – mondtam mosolyogva, és visszaadtam a noteszt. A fickó visszatette a zsebébe, majd öblös hangján megszólalt.

 – Nem is kell, hogy értse. Ez csak az én hobbim. Fura hobbi, de hát mi emberek elég fura lények vagyunk.

 – Azt meg kell hagyni – motyogtam, majd kissé félénken megkérdeztem: – Ugye, ezek ott latinul vannak?

 – Igen. Csodálatos nyelv. Az orvoslásban és az anatómiában a mai napig használatos.

 Valahogy olyan furcsa volt a mosolya. Arra emlékeztetett, mint amikor egy rajzfilm-béli macska rámosolyog a rajzfilm-béli egérre. Végigfutott a hideg a hátamon.

 – Érdekes hobbi, az biztos! Latin szavakat irkálni egy noteszbe. – A homlokomra csaptam. – Ááá! De ostoba vagyok! Ezek szerint maga latinul tanul, és ez itt egy amolyan szótárfüzet-féle! Eltaláltam?

 A macskavigyor még szélesebb lett, s újfent az a lassú fejcsóválás társult mellé, amitől ismét a hideg futkosott a hátamon.

 – Neeeem-neeeem! Nem szótárfüzet. No, és ez a hobbi azért annál több, mint firkálgatni egy noteszbe. De úgyis megtudja mindjárt, barátom. Mindjárt…

 Megindult a kijárat felé, útközben megveregette a vállam. Hatalmas testét elnyelte a kinti éjszaka. Intettem a csaposnak, hogy adjon valami erősebbet a langyos sörnél. Ő ki is töltötte nekem a kommersz whisky-t és odalökte elém. Kezembe vettem és néztem, ahogy az alkohol megformálja tipikus csíkjait az üvegpohár falán. Mire azonban a számhoz emeltem a poharat, egyszeriben elment a villany és a krimóban töksötét lett. Az emberek káromkodni meg ordibálni kezdtek, én pedig a hangzavaron túl hallottam, ahogy az ajtó kivágódik. Arra fordítottam a tekintetem és a kintről beszűrődő halovány utcai lámpák fényében megláttam az imént távozott fickó hatalmas sziluettjét. Azt is láttam, hogy valami van a kezében, amin megcsillant az utcai lámpa fénye. Bár csak filmeken láttam ilyet, de felismertem, hogy egy machete, méghozzá jókora. Valami gáz is terjengett a levegőben és a kiabálás is elhalkult, hörgésbe fulladt. Megpróbáltam a sötétben kóválygó és a padlón fetrengő embereken keresztül a kijárat felé vonszolni magam, de tagjaim egyre nehezebbek lettek s végül belesüppedtem a kábulat feneketlen gödrébe. Halványan rémlik egy nagy arc, amin megcsillan egy éjjellátó készülék optikája. Utána már csak a reccsenésekre és a fájdalomra emlékszem…

 Az otthon, ahol élek nem egy luxusszálló, de a magamfajtának megteszi. Főleg, hogy gondjaim vannak a táplálkozással, amit önmagam nehezen tudnék megoldani. Egy csövön keresztül etetnek, itatnak, és az a helyzet, hogy nem vagyok egy szívderítő látvány. Viszont én még élve megúsztam.

 Persze, többen is élve maradtak, hiszen bizonyos csontok nélkül még életképes a szervezet, de akinek például a koponyacsontja hiányzik, annak nincs szerencséje. Elég sokáig cikkeztek az esetről, újságírók meg kíváncsiskodók járták a környéket, amire azelőtt a kutya sem volt kíváncsi. „A Frosty Mészárlás”. Így nevezték el az esetet a kocsma nevéről. Valami elmebeteg banda betört oda és a kocsma teljes közönségét elkábította és megcsonkította. Kiből ezt, kiből azt szedtek ki. Csontokat. Állítólag úgy nézett ki a hely, mint egy mászárszék, csak sokkal durvábban. Az emberek a mai napig nem tudtak napirendre térni az eset fölött, mivel hogy a tettesek még mindig szabadlábon vannak. Persze én tudom, hogy csak egy tettes volt. Ahogy azt is tudom, hogy mi a hobbija a rohadéknak.

 A rehabos dokival elég sokat beszélgettünk. Na jó, az hogy beszélgettünk, túlzás, hiszen én már nem tudok beszélni. De egy táblára írva azért egész jól tudok kommunikálni. Na, szóval a doki elmondta, hogy amiben én jelenleg hiányt szenvedek, az az állkapocscsont, latinul „mandibula”. Rögtön ismerősen csengett, amint kimondta. Ott volt a noteszben, a listán, arra is emlékszem, hogy legutoljára azt pipálta ki a manus. Továbbá azt is elmondta, hogy a felnőtt emberi csontváz kettőszázhat csontból áll.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése